rensvernij.reismee.nl

Jeffrey's Bay enzo!


Veel reacties die ik ontvang bevatten de woorden: 'Ik ben zo jaloers'! Nu is het mijn intentie natuurlijk helemaal niet om iemand jaloers te maken, maar om al mijn verhalen voor me te houden vind ik ook niet zo'n leuk idee. Pas dus op, het volgende stukje bevat tekst die mogelijk een vanuit jaloezie opkomende reactie kan veroorzaken...

Ik kon natuurlijk niet in Zuid-Afrika zijn geweest zonder een van de beste surfspots van de wereld gesurft te hebben. Ik ben daarom samen met Jannik, een Duitse vrijwilliger eropuit gegaan voor een 5 daagse surftrip naar Jeffrey's Bay.

De trip had een beetje een valse start. Het wakker worden, het ophalen van de auto en het vinden van Jannik's huis ging allemaal wat trager dan gepland. Rond 2 uur waren we dan eindelijk zo ver om te gaan reiden, maar dikke regenwolken pakten zich al boven ons samen. De 9 uur durende reis was een aardig slopende rit. De weg was op sommige stukken een rivier en toen we eenmaal in J-Bay waren was het vinden van het geboekte hostel nog een hele kunst. Om 11 uur 's avonds, na een verkeerde afslag reden we een township in, wat om die tijd niet echt aan te raden is. We zijn er levend uit gekomen en vonden het hostel uiteindelijk rond half 12.

De volgende dag werden we wakker in een paradijsje. Uit ons hutje liepen we de mooie tuin van het hostel in. Met een zonnetje en een ontbijt met uitzicht op de golven was het lekker wakker worden.

De gemiddelde dag zag er voor ons als volgt uit:

Na het opstaan rond 8 uur snel een broodje om vervolgens een sprint van 100 meter te nemen om het water in te gaan voor de eerste surfsessie van de dag. Na 2 uur in het water een douche pakken en een 2 ontbijtje halen in het hostel. Vervolgens namen we de tijd om in de zon te liggen en bij te komen van het harde werken. Rond 12 uur een rondje J-Bay waar we de outlet factory shops langs gingen. Vooral de onwijs grote Billabong winkel was goed vertoeven. Een T-shirtje voor 3 euro een sweater voor 5 euro. Je begrijpt het, paradise!! Na een pizzaatje als lunch waren we rond 3 uur toe aan onze tweede surfsessie van de dag. We gingen door tot de spieren echt niet meer konden en ploften dan neer voor een dutje. Om 7 uur schoven we aan voor het eten dat het hostel voor je kon verzorgen en spendeerden de avonden in de bar. Wat een leventje!

De mooiste momenten waren in het water. Tot drie keer toe zagen we dolfijnen vlak naast ons uit het water komen en hielden we de adem in, zo mooi was het, Om vervolgens weer een golf te pakken. We keken elkaar dan aan en wisten dat dit een onvergeterlijke ervaring was.

Na deze korte maar beste trip ooit was het weer tijd om terug en aan het werk te gaan. Een week lang konden de kinderen hard oefenen voor de Surfcontest die we aangekondigd hadden. Toen het eenmaal zo ver was hadden we 12 zwaargemotiveerde kinderen die het tegen elkaar op gingen nemen. Met onze professioneel uitziende jurytafel, prijzen, diploma’s en podium was het voor de kinderen een heel belangrijk moment. Na 3 voorrondes namen de 5 beste surfers het tegen elkaar op in de finale die gewonnen werdt door Jeremiah. Dit is een van de jongens die al vanaf zo’n 6 weken geleden komt surfen. Hij was eerst heel gesloten. Hij lachte bijna niet, was moeilijk mee te communiceren en had de typische 'jij kan mij niks maken' uitstraling dat hij uit het township meenam. Deze jongen blijkt echter heel humoristisch en goedlachs te zijn. Hij reist vaak met ons mee terug in de trein en als je hem ziet stralen op het surfboard en als je ziet hoe goed hij nu al is, dan is dat heel mooi om te zien. Het was een geslaagde dag met heel veel blije gezichten.

Een hele leuke ervaring was Mzolis. Dit is een feest in een township dat sinds het WK hier opgericht is. Voor 4 euro per persoon krijg je een hele grote bak met vlees. Mooi feestje met mooie mensen. Bij het terug naar huis gaan kwam ik er achter dat mijn camera gestolen was. Dat was minder leuk. Gelukkig had ik de meeste foto’s al op mijn pc staan.

Met het aangiften doen en het verlengen van mijn visa was ik vervolgens een hele dag bezig. Dit gaat allemaal in Afrikaans tempo, maar ik ben er achter gekomen dat een Cola’tje geven aan de bewaker helpt als je eerder aan de beurt wilt zijn. Corrupte bende dus!

Verder was het bierproeven in een grote fabriek om 11 uur ’s ochtends met een groep gasten een groot succes en heb ik een voetbalwedstrijd: Ajax Cape Town – Orlando Pirates bezocht in het grote stadion in Sea Point. Het niveau is niet al te hoog, maar de sfeer in het stadion was erg mooi!

Dit weekend mocht ik mijn ouders verwelkomen in Kaapstad. Natuurlijk erg leuk om ze alles te laten zien van waar ik leef, werk en de mooie plekken in de buurt. De trip naar Robbeneiland, de politieke gevangenis uit de tijd van de apartheid, was mooi om te zien. We kregen een rondleiding van een ex-gevangene die mooi kon vertellen over hoe het er aan toe ging. Natuurlijk werd het kleine celletje van Nelson Mandela ook bezichtigd. Ik nam mijn ouders mee naar een bijzonder restaurant in een muzeum. Hier kregen we traditionele Afrikaanse gerechten met tussen de gerechten door optredens van Afrikaanse dans en zang. Dit was een van die momenten dat je hebt als je je moeder op ziet gaan in de muziek en danst alsof haar leven er vanaf hangt. Je kent het wel! Deze week doen ze de Garden route en we zullen volgend weekend nog samen doorbrengen.

Reacties

Reacties

Fem

Is mam zich weer aan het misdragen? Haha.

Te gek zeg dat surfen tussen dolfijnen!

En die bewaker...Als t omkopen bij een colatje zou blijven valt het allemaal nog wel mee :-p

Ik zit nu in sevilla spaans te leren, mis dus ook mooie koninginnedag maar ik kom heel slim terug ;-)

besos a tu y la madre y le padre

Andrea

Goh...Rens, mooie ervaringen weer!
En die moeder van je, daar krijgen wij natuurlijk weer dansen van op yoga als gevolg van de inspiratie daar en pikken we toch ook een graantje mee van jouw succes.
Veel groetjes uit een zonnig Bleiswijk.

David van de M

Je had me nog zo goed gewaarschuwd..... maar het borrelt in me op.... intense... jaloezie!:p
Keep up the goodwork/times!

Don

Lekkah!

Nouk

Haha die moeder van ons ook. Leuk verhaaltje weer, dat surfen echt zo gaaf!! En wat goed dat je daar heel veel kinderen gelukkig maakt, echt waardevol! Dikke Knuff!X

flo

yo rens!

Tell me a little bit more about the surf man!
Hoe waren de condities? Hoe hoog? Veel crowd? Veel golven gepakt?
De locals zijn daar vast niet heel chill of wel?

Wa voor boardje rijd je?

Xje flo

Hans Meijer

Hoi Rens, leuke verhalen zeg en je maakt nog eens wat mee he. Mooi dat je succes hebt met je lessen en ondertussen zelf ook mooie surfervaringen opdoet! Ik zal je via hotmail een berichtje sturen hier vanuit de galapagos eilanden om je van mijn wederwaardigheden melding te doen.

Rens

Equador, Sevilla.. er gebeuren mooie dingen!
Leuk mailtje Hans.

Flo, ik stuur je wel een mailtje, want om iedereen lastig te vallen met surftermen leek me niet zo'n goed idee ;)

xxx

Lars

Stuur dat mailtje naar Flo ook maar door naar mij Rens, ben wel benieuwd ;-)! Leuk je laatst even gesproken te hebben via Facebook!

xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!