rensvernij.reismee.nl

Een mooi begin

Afscheid genomen van familie en vrienden en klaar om te gaan. Ik vloog via Londen waar ik nog 4 uur moest overbruggen. Geen probleem met het kijken van een surffilm op mijn laptop en het eten van sushi. De reis van 12 uur was zoals een reis van 12 uur altijd is. Te lang, te krap en te veel huilende baby's.

Bij het landen in Kaapstad had ik gelijk zicht op de gigantische Tafelberg die vanuit heel Kaapstad op het oog springt. Het oppikken van een chauffeur van Projects Abroad ging vlot en in no time maakte ik kennis met het gastgezin waar ik de komende maanden zal verblijven. De ontmoeting met Lecia en Leslie was ontspannen en gastvrij 'what's mine is yours'. Ik deel een kamer met Hamed, een Fransman. Verder deel ik het huis met 3 Nederlanders 2 Engelsen, een Australische en een Duitser.

Na de lange nacht in het vliegtuig had ik 's ochtends niet lang om even te relaxten. Om 12 uur begon de introductie. Een lange maar nuttige dag waarin wordt verteld wat de dagelijkse planning is en wat de do's en don'ts zijn in Kaapstad.

Weer bij mijn gastgezin aangekomen kon ik kennis maken met alle huisgenoten en was het onder het eten gelijk al erg gezellig.

Het was niet mogelijk om het geven van sportlessen op school en het surfproject te combineren binnen 1 week, dus ik zal de eerste periode van mijn stage mij op het Surfproject concentreren.

Tijdens mijn eerste werkdagen in Muizenberg bij de surfschool kwam ik achter een aantal dingen. De ochtenden zijn heel relaxt. Met 25 tot 30 graden met je kop in de zon en de vrijheid om zelf een plank en een suit te pakken om te surfen. Daarnaast help ik met het geven van wat surflessen die geboekt worden. De opzet van het project daarentegen is dat ’s middags de kinderen van townships kunnen komen om surfles te krijgen. Er is een groep van 70 kinderen betrokken, maar de opkomst is erg laag.

Om meer regelmaat in het werk te krijgen zijn we momenteel plannen aan het opstellen om een samenwerking aan te gaan met een basisschool met kinderen uit een minder leefklimaat.

We willen zwem- en surflessen aanbieden op vaste dagen in de week voor vaste groepjes. Op deze manier kunnen we zo’n 100 kinderen een paarweekse cursus geven en daaruit de talentvolle en gemotiveerde kinderen verder in het project meenemen om ze ook echt een toekomst binnen het surfen te kunnen geven.

Naast het werk en het leven op het strand is er natuurlijk ook tijd voor sociale activiteiten. Zo heb ik met een grote groep vrijwilligers een ‘fool moon hike’ op Lions Head gemaakt. Met ondergaande zon omhoog en met donker boven. Het uitzicht over heel Kaapstad bij een volle maan was erg mooi en genoten hiervan met een biertje die we hadden meegenomen. Terug in het donker over de rotsen was minstens even leuk als het uitzicht.

Ook de eerste training met het hockey team van Central Hockey Club was erg leuk. Ik werd heel hartelijk ontvangen door alle teamgenoten en heb de selectietraining goed doorstaan.

De eerste week periode hier geeft een heel mooi vooruitzicht op de komend maanden waarin ik me geen moment zal vervelen.

Reacties

Reacties

Nory

Woowww!! Klinkt helemaal super Rens! Ik hoop echt dathet gaat lukken de kinderen er meer bij te betrekken, een mooie uitdaging=)
En de klim, je weet vast wel aan welke klim t me meteen deed denken.. Heel Gaaf!!!
Geniet ervan en op naar t volgende verhaal, KUS Noor

Hans Meijer

Hoi Rens, succes daar. Leuk en leerzaam lijkt me wat je daar gaat doen. Is er door de organisatie al bedacht hoe de kansarme kinderen een surfplank kunnen aanschaffen als ze echt enthousiast gaan worden? Want dat is wellicht nog een aandachtspunt?! Misschien is er een subsidie daar te krijgen via de gemeenteraad?! Succes Rens en ik ga je volgen hoor!

Lars

Ben super blij voor je gozer (en stinkend jaloers ;-) )!!

Dikke knuffels van mij en Kel!

Dorien

Klinkt allemaal super vet Rens!
En ik hoop dat je het nog veel meer naar je zin gaat hebben dan dat je het nu al hebt. En ben stiekem ook wel heel erg jaloers...

Geniet ervan! kuss!

Hanneke

Ha die Rens,
Wat een leuke verhalen heb je al in zo'n korte tijd. Die avondwandeling in de ondergaande zon lijkt me ook super. Goed streven om wat minder welgestelde kinderen de kans te bieden om te sporten. Hoop dat het je allemaal gaat lukken! Heel veel succes en veel liefs! Hanneke.

David

Nice Ransch!

Leuke verhalen, een mooie streven en prachtige foto's! Deze trip kan bijna niet anders dan fantastische worden/zijn. Ik hou de site in de gaten. Veel plezier en pas je wel een beetje op jezelf in dat leipe Sud-Afrika!
'Ugs & kisses

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!